KRASP obradowała nt. ewaluacji jakości działalności naukowej
Przedmiotem obrad Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, która odbyła się na Uniwersytecie Morskim w Gdyni, były m.in. prognozy i decyzje budżetowe MEiN na rok akademicki 2021/2022, ewaluacja jakości działalności naukowej oraz wybory członków Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Politechnikę Rzeszowską reprezentował rektor prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik.
Przebieg obrad
Pierwszego dnia odbyło się spotkanie Prezydium KRASP, podczas którego dyskutowano nad wyborami członków Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rektorzy polskich uczelni akademickich wypracowali także stanowisko w sprawie sytuacji na granicy polsko-białoruskiej i omówili plany ubiegania się przez KRASP o członkostwo w Polskim Komitecie Olimpijskim.
Następnego dnia podczas Zgromadzenia Plenarnego zostali wybrani członkowie Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czyli organu przedstawicielskiego nauki i szkolnictwa wyższego, którego zadaniem jest m.in. opiniowanie i ocena aktów prawnych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Kadencja nowej Rady rozpocznie się 1 stycznia 2022 r.
Uczestnicy rozmawiali także na temat ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. KRASP przedstawiła pewne propozycje modyfikacji zapisów ustawy, które będą usprawniały funkcjonowanie szkół wyższych. Ważnymi tematami poruszanymi w trakcie obrad były: uczestnictwo szkół wyższych w sieciach uczelni europejskich i rozwiązania prawne dotyczące wydawania dyplomów, prowadzenia wspólnych szkół doktorskich, wyborów do ciał kolegialnych uczelni. Rektorzy, którzy po raz pierwszy uczestniczyli w obradach, otrzymali odznaki KRASP.
W trzecim dniu konferencji swoje wystąpienia zaprezentowali przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE. Dyskutowano o ewaluacji jakości działalności naukowej, finansach przeznaczanych na naukę oraz o wzrastającej liczbie zakażeń i metodach zwalczania epidemii COVID-19 w szkołach wyższych. Wręczono również Certyfikaty Doskonałości Kształcenia PKA.